V 10 (9+0)

Så går man in i vecka 10 idag! Skönt att veckorna rullar förbi!
Mår lite upp och ner! Äter jag varannan timme så går det ofta bra att undvika illamåendet! Men trött är jag när jag jobbar! Och inatt har jag sovit riktigt dåligt så vi får se hur den här dagen går.
I fredags var vi iväg på hälsosamtal hos vanlig barnmorska! Var ingen direkt ny info men har lite fler tider bokade, bla för mina allergier och migrän. Får se vad jag kan få för medicin. Sen har vi ett "Freja-samtal" bokat där man får info om fosterdiagnostik och slutligen ett inskrivningssamtal. Så det är lite att hålla reda på nu. Vet inte vad man ska hitta på för ursäkter på jobbet snart men det är väl dags att berätta inom kort!
Vi skulle ju egentligen åka till Mallorca imorgon men vårt flyg är inställt pga askan från vulkanen på Island. Så jäkla tråkigt! Hade verkligen sett fram emot lite ledighet! Hade varit perfekt nu när jag är så trött. Så idag måste jag ringa till Irland eller England och boka om resan då vi flyger med Ryanair... Får se hur det går... =oS

Detta händer i vecka 10:
Fostret: Nu är embryoperioden över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0